Najčastejšie chyby autobatérií / olovených akumulátorov.
Medzi najčastejšie chyby autobatérií patria:
- sulfatácia
- skratovanie článkov
- zamrznutie vybitej batérie
Sulfatácia
Sulfatácia je jav, pri ktorom sa na olovených doskách usadzujú kryštáliky síranu olovnatého a batéria zásadným spôsobom mení svoje vlastnosti.
Skratovanie
sulfatácie býva ďalšie články Okrem veľmi často chybnej autobatérie tzv. skratovanie článkov. Toto býva usádzaním vodivého kalu rozpadnutej olovenej dosky článku batérie, čo vedie ku skratu olovených dosiek článku opačnej polarity. Potom má veľký vnútorný odpor a znížené napätie pri približne N x 2V, kde je počet chybných článkov.
Po pripojení nabíjačky k takejto batérii, nabíjačka dáva neúmerný väčší prúd, prípadne je odpojená nadprúdovou ochranou. Autobatéria s touto chybou je už nepoužiteľná.
Zamrznutie vybitej batérie
Ďalšou častou chybou je zamrznutie vybitej autobatérie, kedy dôjde k prasknutiu obalu. poškodenie už nie je možné opraviť a je potrebné ekologicky zlikvidovať napr. odovzdaním v zbernom dvore.
Údržba a nabíjanie oloveného akumulátora / autobatérie.
Dnes sa v prevažnej väčšine dodávajú autobatérie nabité. Pri olovených akumulátoroch však dochádza k procesu tzv. samovybíjania. Preto je dôležitá batéria pravidelne nabíjať. Pri autobatériách dochádza k nabíjaniu počas jazdy. Ak sa však auto (kosačka, čln, ...) dlhšiu dobu nepoužíva, potrebuje batériu občas nabíjať nabíjačkou, keďže aj zdravá batéria sa po cca 3 mesiacoch vybije.
Štandardne sa odporúča nabíjať olovené akumulátory / autobatérie prúdom I (A) = 0,1 C (Ah) kde C je kapacita autobatérie uvedená na jej štítku. Autobatéria je možno nabíjať aj vyšším prúdom, ale len do začatia plynovania batérie, potom je potrebný prúd znížiť.
Sulfatácia oloveného akumulátora
Pokiaľ sa zanedbá nabíjanie autobatérie a batérie je dlho vo vybitom stave, hrozí jej tzv. „sulfatácia“. Sulfatácia je stav, ktorý je možný len veľmi ťažko zvrátiť. Je to jav, pri ktorom sa na olovených doskách usadzujú kryštáliky síranu olovnatého a batéria zásadným spôsobom mení svoje vlastnosti.
Medzi hlavné znaky sulfatovaného akumulátora patria:
- plynovanie článkov už krátko po spustení nabíjania
- rýchle zahriatie batérie pri nabíjaní
- zväčšené svorkové napätie
- rapídna strata kapacity batérie
Sulfatáciu je možné len veľmi obtiažne odstrániť. Aspoň sa dá odstrániť opakovaným nabíjaním veľmi malým prúdom: Inab (A) = 0,05 - 0,025 x C (Ah)
Sulfatácia autobatérie často spôsobuje nesprávne fungovanie nabíjačiek s automatickým vypínaním pri nabíjaní. Je to preto, lebo sulfatovaná autobatéria krátko po zapnutí zariadenia na svorkách a automatickú nabíjačku, aby ste vyhodnotili ako úplne nabitú batériu.